Biopaliva
Biopaliva patří k obnovitelným zdrojům energie. Dělíme je na tuhé, kapalné a plynné. Mezi tuhé řadíme například polena, štěpku, brikety, pelety, piliny, slámu či seno. Plynná biopaliva jsou bioplyn, dřevoplyn a vodík vyrobený štěpením uhlovodíkového biopaliva.
Kapalná biopaliva se postupně dostávají do popředí v dopravě. Vznikají přimícháváním domácích surovin do fosilních paliv (do benzínu či do nafty). V zemích Evropské unie se přimíchávají v různých poměrech. Mezi kapalná biopaliva patří bioetanol, ETBE, rostlinné oleje a bionafta. Slovenský biopalivový sektor vyrábí kapalná biopaliva „první generace“, vyráběná z kukuřice, slunečnice a řepky (průmyslové plodiny). Ve světě se vyrábějí biopaliva „první generace“ ze sóji či palmového oleje.
V současnosti probíhá výzkum biopaliv „druhé generace“, které by měly být vyráběny z celulózy, zemědělských zbytků, či z odpadu. Nevyrábějí se však komerčně, protože jejich cena je příliš vysoká pro běžné spotřebitele. Dokonce se v dnešní době začínají zkoumat i biopaliva „třetí generace“, jejichž výroba by měla probíhat z řas. Na zavedení novějších generací biopaliv si budeme muset ještě pár desetiletí počkat (zavedení první generace trvalo 80 let).
První čerpací stanice s bionaftou na Slovensku
Už i na Slovensku si řidiči mohou natankovat bionaftu. Čerpací stanice Solar 2009 s biopalivem B30 byla otevřena 11.10. na Trnavské cestě v Leopoldově. Jedná se o první čerpací stanici tohoto druhu. Biopaliva, mezi nimi i B30, výrazně redukují podíl skleníkových plynů v dopravě, pomáhají snižovat závislost Slovenska na dovozu ropy, ale také přispívají k soběstačnosti ve výrobě krmných surovin, uvedlo Sdružení pro výrobu a využití biopaliv (ZVVB).
Silniční doprava na Slovensku odpovídala v loňském roce za více než čtvrtinu vyprodukovaných emisí skleníkových plynů. Sdružení pro výrobu a využití biopaliv tvrdí, že při dekarbonizaci sektoru dopravy a naplňování ambiciózních klimatických cílů sehrají klíčovou roli biopaliva. ,Slovensko dnes plní zelené cíle v dopravě zejména díky biopalivem, které tvoří 90% obnovitelné energie v dopravě. Právě biopaliva jsou v současnosti základem dekarbonizace dopravy a jsem přesvědčen, že i přes rozmach elektromobility sehrají klíčovou roli iv budoucnosti“ , tvrdí Radoslav Jonáš, expert sdružení ZVVB.
Předseda představenstva společnosti Meroco, a.s. Robert Spišák se vyjádřil, že používání biopaliv je ekologičtější, pomáhá snižovat závislost na dovozu ropy a produkuje významné množství vysoce proteinových krmných surovin pro slovenské farmáře. , „Ročně vyrobíme na Slovensku přibližně 260 tisíc tun biopaliv a zhruba 220 tisíc tun krmných surovin. V praxi to znamená, že o tolik méně fosilních paliv a krmných surovin musíme dovážet“ , říká Robert Spišák.
Výroba biopaliv je podle ZVVB bezodpadová. Zároveň je pro státy důležité mít alternativní zdroje paliv, což potvrdila krize kvůli válce na Ukrajině. ,Diverzifikace zdrojů přispívá ke zvýšení energetické bezpečnosti, což se v aktuální situaci ukazuje jako mimořádně důležité. Zároveň si musíme uvědomit, že nákladní doprava je značným zdrojem emisí a dnes neexistuje řešení, které dokáže plnohodnotně nahradit spalovací motory. Pokud to myslíme s ochranou životního prostředí vážně, musíme využívat všechny ekologičtější alternativy, mezi které patří i biopaliva“ ,řekl Jaroslav Kmeť, státní tajemník ministerstva dopravy a výstavby, který se zúčastnil představení výroby a využití biopaliv v Leopoldově.
S palivy, která obsahují biosložku se řidiči setkávají již dnes na každé čerpací stanici. Klasická nafta obsahuje 7% biosložky a benzin 9% bioetanolu. Nová bionafta s označením B30, kterou můžete natankovat v Leopoldově, obsahuje až 30% biosložky. ,Pro řidiče vybraných osobních vozidel s dieselovým motorem je k dispozici ekodiesel B30. Toto unikátní palivo přináší ve srovnání s běžnou naftou emisní úsporu vyšší než 16 procent“ , vysvětluje Robert Spišák a dodává. ,Spalováním paliva B30 v 74-členné flotile osobních aut, které máme ve firmě ušetříme ročně až 39 tun emisí CO2.“ Surovinou pro výrobu paliva B30 jsou zejména rostlinné oleje, přičemž se využívají i použité kuchyňské oleje a tuky, které tvoří přibližně 25 % ze vstupních surovin.
Pro které automobily je biopalivo vhodné?
Zda je biopalivo B30 vhodné pro motorové vozidlo, si mohou řidiči prohlédnout na uzávěru palivové nádrže svého auta nebo v provozní příručce. V současnosti moderní naftové motory od výrobců Peugeot, Citroen, DS či Opel umožňují tankovat palivo B30. Kromě ekodieselu pro osobní auta na Slovensku vyrábí společnost MEROCO, a. . s. i palivo B20 určené pro traktory, či stoprocentní bionaftu B100, která je určena pro moderní kamiony a autobusy.
V minulosti značka Volkswagen nedoporučovala využívání bionafty B30 ve svých automobilech. Dlouhé roky vývoje však určitě odstranily nedostatky, které byly s ekologičtějším palivem spojovány. Zároveň je třeba podotknout, že automobilky vědí už léta o postupném přechodu na paliva s biosložkou.
Podpora státu
Podle ZVVB je třeba využívat obnovitelné zdroje energie a přispívat ke snižování oteplování planety. V roce 2020 byl podíl obnovitelných zdrojů energie v dopravě na úrovni 9,3%, přičemž do budoucna ho bude třeba zvýšit. ,Na úrovni EU se jedná o stanovení cíle snížit emise skleníkových plynů v dopravě o 13 až 16%, což je ekvivalentem zhruba 26 až 33% podílu obnovitelných zdrojů energie v dopravě. Biopaliva jako obnovitelný zdroj energie jsou proto nepostradatelnou alternativou k fosilním palivům, a poskytují okamžité a udržitelné řešení, čísla nás prostě nepustí“ , uzavírá Radoslav Jonáš.
„Poslední dekádu sledujeme všude na světě, v EU, ale i na Slovensku, tlak na snižování emisí skleníkových plynů. Komerční firmy a průmysl se musí přizpůsobovat tomu, aby snižovaly emise skleníkových plynů" , okomentoval příchod bionafty státní tajemník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť. Zároveň dodal, že Slovensko se zavázalo dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050.
Slovenská vláda toho roku schválila vyšší podíl biosložky v palivech. Řidiči se musí připravit na to, že hodnota biosložky poroste minimálně na povinných 11,4 %. Stát se tak musí nejpozději do roku 2030.
Myslíme si, že v biopalivech je budoucnost, která dokáže být ekologickou alternativou fosilních paliv. Jejich používání a vylepšování může být progresivním krokem v oblasti spalovacích motorů. V konečném důsledku až spotřebitelé rozhodnou zda bude v popředí biopalivo, vodík nebo elektromobilita.
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024